מיגרנה – מה זה ומה יכול לגרום לזה

מיגרנה

כאב ראש הוא ככל הנראה אחת מהתלונות הרפואיות הנפוצות ביותר. כ-80 אחוז מהאוכלוסייה סובלים מכאב ראש לפחות פעם אחת בשנה. בדרך כלל מדובר בכאבי ראש מסיבות כמו התייבשות, סתימה של הסינוסים, או עייפות. בדרך כלל עם כאב ראש אפשר להמשיך בשגרת חיים ואם הוא חריף – מחכים מספר דקות עד שהוא עובר מעצמו. אך כשמדובר במיגרנה הסיפור שונה לחלוטין.

מיגרנה היא אחת המחלות העתיקות ביותר הידועות לאדם. בעבר היא נקראה HEMICRANIA (ביוונית – חצי ראש) ומשם השם עם הזמן שונה למילה הנפוצה היום – מיגרנה.
בניגוד לכאב ראש רגיל, מיגרנה עלולה להימשך כמה שעות ואף יום שלם, ומלווה בדרך כלל בתסמינים נוספים כמו בחילות, הקאות, אי סבילות לאור, ריחות ורעשים ואף קושי בביצוע פעילות גופנית. התופעות הללו יכולות לפגוע בצורה קשה באיכות החיים לכן ארגון הבריאות הבינלאומי (WHO) מגדיר מיגרנה כ"מצב תחלואה כרוני ומאוד מגביל".

חלק מהסובלים ממיגרנה יכולים לחוות תופעת אאורה לפני תחילת המיגרנה (אאורה=הילה). האאורה המתבטאת ברגישות גבוה לאור, הבזקים שחורים, ערפול ראייה נימול בידיים ותופעות רבות נוספות. התופעה בדרך כלל מתרחשת כרבע שעה לפני התקף המיגרנה.
כמו הממוצע בארה"ב ובאירופה, גם בישראל המיגרנה נפוצה בקרב כ-16 אחוז מהאוכלוסייה.
לפני גיל ההתבגרות השכיחות בין בנים לבנות זהה, אך עם הגיל השכיחות בקרב נשים גדלה ומגיעה לשיאה באזור גיל 40 (1).

עד היום חוקרים ורופאים לא מצליחים להבין את התהליך הפיזיולוגי ממנו נוצרת המיגרנה, אך הם מצביעים על מספר גורמים אפשריים להתפתחות מיגרנות.

הגורמים שעשויים לעודד או לעורר התקף מיגרנה:

  • חומרי טעם ותוספי מזון: ישנה תופעה נפוצה של רגישות למזונות המכילים חומרי טעם וריח וחומרי שימור שיכולים לגרום למיגרנה. לדוגמא:
    מזונות המכילים סולפיטים – סולפיטים הן תרכובות גופרתיות שמשמשות כחומר שימור, נפוצות בגבינות, שוקולד, יין ופירות יבשים (2)
    מזונות עתירים בניטראטים – מלחים המשמשים כחומרי שימור במיוחד בבשרים. נפוצים בנקניק ונקניקיות (2)
  • מונוסודיום גלוטומאט (2)
  • קפאין – במיוחד במינונים גבוהים או בכחלת מתסמיני גמילה מקפאין (2)
  • אלכוהול (3)
  • שתיית מים לא מספקת (4)
  • לחץ – לפי ארגון המיגרנות האמריקאי כ-70 אחוז מהסובלים ממיגרנות מציינים שלחץ הוא טריגר להתקף (5)
  • שינויים בשעות שינה וחוסר שעות שינה (5)
  • שינוי במזג האוויר (5)
  • שינויים הורמונלים – אחד התסמינים הידועים של PMS (תסמונת קדם וסתית) היא מיגרנות, מיגרנות יכולות להתעורר גם במהלך המחזור החודשי (5)
  • נטילת תרופות – תרופות נוגדות כאב ונוגדי דלקת כמו איבופרופן, אופיאטים וקפאין, עלולות לעודד מיגרנה כחלק מתופעות הלוואי שלהן. באופן מפתיע תופעות הלוואי הללו מיוחסות גם לתרופות המיועדות לטיפול במיגרנה (6)
  • גנטיקה ונטייה תורשתית (1)

למעט הגנטיקה, כל הגורמים אותם ציינו קשורים ישירות לאורחות החיים, מה שהופך את המיגרנה לדוגמה מובהקת לקשר הישיר בין אורחות החיים והבריאות הכללית. כאמור, כמעט כל פן באורחות החיים יכול להשפיע על תדירות המיגרנות – איכות השינה, התזונה, כמות שתיית המים היומית, איכות השינה ולחץ בכללותו.

בנוסף, אנו רואים איך אורחות החיים שלנו שזורים אחד בשני באופן הוליסטי – תזונה טובה תעזור לשינה איכותית שתעזור לשמור על רמות אנרגיה שיעזרו למנוע מיגרנות.
אדם הסובל ממיגרנות נמצא במלכוד כפול בו אורחות חיים בעייתיים יכולים לעודד מיגרנה – בעוד שהמיגרנה מקשה לשנות את אורחות החיים. אם אתם סובלים ממגרנה זו ההזדמנות לשאול את עצמכם – האם אורח החיים שלי תומך בבריאות שלי ובשמירה על הפעילות של מערכות הגוף השונות?
אנו ממליצים לכולם לשאול את עצמם את השאלה הזאת, ולא רק לסובלים ממיגרנות 🙂

התכנים באתר ניתנים כמידע כללי בלבד. המידע אינו מיועד לשמש לאבחון או לטיפול במחלות ואינו מהווה המלצה לאי-קבלת ייעוץ, אבחון או טיפול רפואי קונבנציונלי. למען הסר ספק, Lab-It פועלת כגורם מקשר בלבד, בין המעוניינים בביצוע בדיקות מעבדה מתקדמות בחו"ל, לבין מעבדות בחו"ל המבצעות בדיקות אלו. Lab-It אינה מציעה שירותי אבחון, הסקת מסקנות כלשהן מתוצאות הבדיקות או טיפול מטעמה.